Častá chyba! Okamžité rozjezdy s autem

Známe to každý, ráno se vzbudíme s velkou nevolí a opouštíme postel. Po několika ranních rituálech usedáme za volant.
Pokud je ráno chladno, víte, že první kroky, než se zahřejete, jsou nepříjemné. To samé zažívá vaše auto po nastartování.
Večer přijedete na parkoviště, vypnete motor a v tom okamžiku se začne motorový olej pomalu zemskou přitažlivostí přesouvat z hlavy válce do olejové vany, která je umístěna v nejnižší části motoru.
Motory aut obsahují pohyblivé části, které je důležité mazat, my se zaměříme na prostor spalování tedy hlava válce, blok motoru, písty a kliková hřídel.
Motorový olej
V hlavě válců se pomocí motorového oleje promazávají ventily, vačková hřídel, zdvihátka ventilů.
Olej klesá a opouští i prostor mezi pístem a válcem pod stíracím kroužkem pístu. Olej se během noci dostane ze všech míst, které je důležité promazávat.
Ráno nasednete do auta, nastartujete a hned po tom co motor naskočí, vyrážíte. To je ovšem špatně.
Jelikož olej, který stekl v noci z horní části motoru, musí olejové čerpadlo vytlačit zpět nahoru a to chvilku trvá. Jedete s motorem chvilku na sucho.
Jaký je rozdíl mezi volnoběhem na sucho a jízdou?
Olejový filtr
Prostý, auta mají kolem 10 000 Otáček za minutu při volnoběhu a 20 000 otáček při jízdě. To znamená, že se motor točí dvakrát rychleji a dochází tak k rychlejšímu zahřívání nepromazaných části a zvýšení opotřebení součástek.
Nemusíte s autem stát 10 minut, než se ohřeje voda v chladiči a začne vám fungovat topení. Velice dobrý pomocníkem je sám motor, který řekne, „můžeme vyrazit!“. Poznáte to tak že po nastartování motor má výraznější zvuk a vyšší otáčky, po několika desítek sekund se motor uklidní a otáčky klesnou dolů. V zimě tento jev trvá mnohém déle, ale to i motorový olej má vyšší viskozitu, tudíž je potřeba delší dobu čekat na rozstřik.
Hlava válců s ventily
Pokud patříte mezi zodpovědné majitel vozu, měli byste si nastartovat vůz, provést vizuální kontrolu celkového stavu vozidla, usednout za volant, připoutat se a motor by měl být připravený na rozjezd. Plné zatížení motoru by mělo probíhat až po zahřátí chladicí kapaliny na 90C°